IZLOŽBA I PROMOCIJA PUBLIKACIJE „SAVA ŠUMANOVIĆ I EVROPSKI REALIZMI IZMEĐU DVA SVETSKA RATA“ KULTURNI CENTAR SRBIJE U PARIZU

Obeležavajući značajan jubilej, 50 godina postojanja, u Kulturnom centru
Srbije u Parizu otvorena je izložba Sava Šumanović i evropski realizmi između
dva svetska rata, koja se organizuje u saradnji Spomen-zbirke Pavla Beljanskog i
Galerije Matice srpske iz Novog Sada. Na otvaranju, publici su se obratili Natali
Beljanski Popović, direktorka Kulturnog centra Republike Srbije u Parizu, Goran
Aleksić, državni sekretar u Ministarstvu spoljnih poslova Republike Srbije,
Nikola Faj, šef odeljenja za Balkan pri Ministarstvu za Evropu i spoljne poslove
Republike Francuske, i Maja Gojković, potpredsednica Vlade i ministar kulture
Republike Srbije, koja je izložbu zvanično otvorila.

„Proslavljajući 50 godina postojanja Kulturnog centra Srbije u Parizu mi
danas promišljamo njegovu budućnost, ali i nosimo u sebi sećanje na one koji su bili
deo duge i bogate istorije ovoga mesta“, istakla je Natali Beljanski Popović, ali i
da je danas „Kulturni centar u Parizu i dalje otvoren francuskoj i evropskoj publici
i svojim radom svakome pruža priliku da otkrije bogatstvo, raznolikost i
autentičnost kulture i umetnosti Srbije“.

Gospodin Goran Aleksić osvrnuo se na jake prijateljske odnose između Srbije
i Francuske: „Sledeće godine obeležavamo 185 godina od uspostavljanja
diplomatskih odnosa, što je potvrda duge tradicije političkih i prijateljskih veza
naše dve zemlje i naših naroda“, kao i da su „veze sa Francuskom dodatno ojačane
između dva rata kada su na francuskim univerzitetima školovane i formirane
generacije intelektualaca koje su imale presudan uticaj na razvoj kulturnog,
političkog i društvenog miljea Srbije.“

„Umetnost i kultura su već jako dugo važni mostovi između naših dveju
zemalja. Francuska je ugostila mnoge srpske umetnike. Moramo ceniti ove
kulturološke veze koje nas obogaćuju i ojačavaju uzajamno razumevanje. Srbija čini deo
evropske kulturne mape. Naša želja je da u nadolazećim godinama ojačamo naše
kulturološke veze, ne samo između institucija nego i između nezavisnih umetnika“ –
izjavio je gospodin Nikola Faj.

Potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka kulture Maja
Gojković otvarajući izložbu istakla je da Kulturni centar u Parizu ima značajnu
ulogu u jačanju kulturnih veza između Srbije i Francuske jer pariskoj i francuskoj
publici uspešno približava svu raznolikost i raznovrsnost srpske kulture, gradeći
mostove i povezujući naše narode, institucije i pojedince.

Gojković je podsetila na činjenicu da se veliki broj umetnika iz Srbije
školovao u Parizu i u tom gradu stekao svetsku slavu, da među njima, svojim darom i
autentičnom slikarskom veštinom Sava Šumanović zauzima počasno mesto, a njegovo
delo verno simbolizuje povezanost kultura dve zemlje.

„Dela znamenitog srpskog slikara prisutna su u Parizu, jednom od svetskih
centara umetnosti, duže od jednog veka. Prestonica Francuske poslužila je srpskom
slikaru kao tema i motiv za neka od najznačajnijih radova njegovog opusa. Družeći se i
sarađujući sa najuticajnijim umetnicima svoga doba u ovom gradu, Sava Šumanović
prenosio je u otadžbinu ne samo svoje impresije o aktuelnim umetničkim kretanjima,
već i duh jednog vremena“, istakla je ministarka Gojković.

Izložba se zasniva na istoimenom projektu koji je realizovan kao jedan od
vodećih projekata u okviru programa Fondacije Novi Sad 2022 – Evropska prestonica
kulture, s idejom da se izložbom u Kulturnom centru Srbije predstave najnoviji
rezultati istraživanja koji pokazuju Šumanovićevu povezanost sa francuskom
kulturom i internacionalnom pariskom scenom. Autorka izložbe je mr Milana Kvas,
upravnica Spomen-zbirke Pavla Beljanskog.

Na izložbi je predstavljeno devet slika i četiri crteža iz Galerije Matice
srpske, kao i osam crteža iz Spomen-zbirke Pavla Beljanskog, zatim video animacije
slika Doručak na travi (Spomen-zbirka Pavla Beljanskog) i Pijana lađa (Muzej
savremene umetnosti Beograd), a postavka će dodatno biti upotpunjena posebnim video
segmentom sa važnim primerima Šumanovićevog slikarstva, te radovima njegovih
uzora i savremenika iz javnih i privatnih kolekcija.

Slikarski opus Save Šumanovića (1896–1942) gotovo u potpunosti pripada
periodu između dva svetska rata. Njegove pojedine slike ili čitavi ciklusi pokazuju
direktnu uključenost u bitne faze razvoja evropskog modernizma. Za njega, kao i za
ostale umetnike, Pariz je bio privilegovani prostor umetničke slobode, centar
intenzivne razmene ideja, pomeranja umetničkih granica, i u isti mah, bogata riznica
vrhunskih umetničkih dela prethodnih epoha sačuvanih u muzejima. U glavnom gradu
Francuske boraviće u dva navrata, učeći slikarsto od Andrea Lota, ali će u periodu
od 1922. do 1929. godine biti sveprisutan na pariskoj umetničkoj sceni izlagajući
dela na Salonu nezavisnih i Jesenjem salonu.

Sa fokusom na originalna dela iz Galerije Matice srpske izlaganim na
pariskom Jesenjem salonu i Salonu nezavisnih, relacijama sa evropskim realističkim
orijentacijama na pariskoj umetničkoj sceni, kao i na krugu Šumanovićevih
prijatelja i poznanika među kojima se izdvajaju Rastko Petrović, Andre Lot, Floran
Fels, Kiki od Monparnasa, izložba u Kulturnom centru Srbije će u novom svetlu
predstaviti Savu Šumanovića kao jednog od najznačajnijih umetnika jugoslovenskog
kulturnog područja na kulturnoj sceni Pariza. Postavku izložbe upotpunjuje
originalna autorska muzika kompozitora Andrije Pavlovića. Autor video sadržaja
postavke je Aleksandar Ilić, dok je dizajn izložbe i pratećeg kataloga poveren Veljku
Damjanoviću.

Tokom trajanja izložbe biće organizovana predavanja istoričarke umetnosti
Gordane Krstić Faj. Povodom zatvaranja izložbe 23. juna, planira se promocija
publikacije „Sava Šumanović i evropski realizmi između dva svetska rata“,
objavljene 2022. godine u izdanju Spomen-zbirke Pavla Beljanskog. Kao važan
doprinos vrednovanju i tumačenju Šumanovićevog dela budućim generacijama, ovaj
reprezentativan, trojezičan (na srpskom, engleskom i francuskom jeziku) zbornik
radova sadrži studije istaknutih naučnih i muzejskih stručnjaka: prof. dr Zvonka
Makovića, prof. dr Lidije Merenik, prof. dr Igora Borozana, dr Ane Ereš, msr
Sofije Milenković, Gordane Krstić Faj, dr Tijane Palkovljević Bugarski, mr
Milane Kvas i msr Tamare Ognjević. Dostupnost sadržaja publikacije na francuskom,

kao i na engleskom jeziku, omogućava stručnoj i široj javnosti u Francuskoj da se
bliže upozna sa važnim aspektima Šumanovićevog stvaralaštva koji pokazuju da je
njegova umetnost, ali i tadašnja jugoslovenska kulturna scena u periodu između dva
svetska rata, ravnopravno učestvovala u oblikovanju evropske umetničke scene.

Izložba i promocija publikacije Sava Šumanović i evropski realizmi između
dva svetska rata realizuju se pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike
Srbije, uz podršku Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i
odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine i Francuskog instituta u Srbiji –
Ogranak u Novom Sadu.